Kia Sportage I – trochę danych….
Trochę historii i danych technicznych.
Kia Sportage pojawiła się na rynku w 1992 roku jako nieduże auto 4×4 zbudowane w oparciu o płytę podłogową minibusa Mazdy Bongo. Od Mazdy pochodzą również silniki, na początku oferowano dwa benzynowe (2,0 i 2,0 16V) i jeden archaiczny diesel (2,2D) w 1996 roku zmieniony na 2,0 TD. Tabela przedstawia osiągi poszczególnych silników:
rodzaj zasilania | pojemność | moc [KM] / przy obr/min | mom. obr. [Nm] | prędkość [km/h] | 0-100km/h [s] |
silniki benzynowe | 2.0 i 8V | 95 / 5000 | 157 | 155 | 18.4 |
2.0 i 16V | 118 / 5300 | 166 | 172 | 14.7 | |
2.0 i 16V | 128 / 5300 | 175 | 166 | 14.7 | |
silniki diesla | 2.0 TD | 83 / 4000 | 195 | 145 | 20.5 |
2.2 D | 63 / 4050 | 127 | 130 | 18.4 |
Silniki diesla: Mazda R2 series (2,2), Mazda RF series (2,0 TD).
Silniki benzynowe: Mazda FE series
Kia Sportage w momencie podjęcia produkcji była pojazdem rekreacyjno-terenowym opartym na ramie z dołączanym „na sztywno” napędem przednich kół, dwustopniowym reduktorem obrotów i blokadą międzyosiową oraz często spotykanym LSD (częściowo samoblokujący mechanizm różnicowy) w tylnym moście. Takie podejście do tematu stawiało Kia Sportage w gronie aut terenowych z prawdziwego zdarzenia.
Nadwozie.
Sylwetka Kia Sportage jest spokojna i ponadczasowa. Choć linia nadwozia się już zestarzała, jeszcze nie razi wyglądem. Poniższa tabela przedstawia wymiary Kia Sportage:
5D | 3D | Grand Wagon | |
długość [mm] | 4120 | 3830 | 4440 |
długość z kołem zapasowym [mm] | 4315 | 4025 | 4440 |
wysokość [mm] | 1650 | 1650 | 1650 |
szerokość [mm] | 1764 | 1764 | 1764 |
rozstaw osi [mm] | 2650 | 2360 | 2650 |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
objętość bagażnika [l] | 373 | 247 | 483 |
Kia Sportage I produkowana była do 1998 roku. W 1999 r. auto uległo drobnym zmianom. Zmieniono szczegóły nadwozia ( przedni gril, lampy, kokpit auta i zegary deski rozdzielczej oraz dokonano kilku drobnych zmian w zawieszeniu i układzie jezdnym auta). Ciekawostką jest to, że Kia Sportage w latach 1995-1998 produkowana była w Niemczech w zakładach Karmanna. Plotka głosi, że auta ze znaczkiem Karmanna należą do najmniej awaryjnych…. W tej wersji nadwozia Kia Sportage była produkowana do 2004 r. Auto jest stosunkowo lekkie – 1420~1470 kg. Rzadko spotkać można na naszym rynku wersję dwudrzwiową z miękkim dachem.
Wnętrze auta.
Wnętrze auta nie zachwyca stylistyką, z drugiej strony nie poddało się próbie czasu. Kokpit nie jest porywający, a materiały wykończeniowe średniej klasy. W środku jest natomiast stosunkowo wygodnie i przestronnie. Walory auta podnosi także dostępne bogate wyposażenie, AIR BAG, klimatyzacja, ABS, centralny zamek, elektrycznie regulowane lusterka i szyby. Także bagażnik jest sporych rozmiarów w porównaniu z konkurencją z tamtych lat, a dzielone oparcie tylnej kanapy (50:50) umożliwia jeszcze powiększenie powierzchni załadunkowej. Koło zapasowe zostało umieszczone na zewnątrz, na specjalnym stelażu. Rozmieszczenie przełączników nie jest intuicyjne, ponadto część z nich jest zasłaniana przez koło kierownicy. Funkcjonalność nawiewu jest skromnie mówiąc dyskusyjna…. Auto ma problemy z przewietrzaniem wnętrza i parowaniem przednich szyb, problem ten częściowo usunięto po modernizacji w 1999 r. Wyciszenie kabiny jest skuteczne, dopiero przy prędkościach powyżej dopuszczanych przez Kodeks Drogowy auto staje się głośne.
Silniki i przeniesienie napędu.
Silniki benzynowe mimo niezłych osiągów na papierze w praktyce do sprawnego (szybkiego) poruszania się muszą mieć wykorzystane wysokie obroty. Do spokojnej, codziennej jazdy na oponach o fabrycznym rozmiarze wystarczają w zupełności, jednak przy wyprzedzaniu na trasie należy redukować bieg, by sprawnie wykonać manewr. Ekonomia silników benzynowych nie należy do ich zalet….. Bez problemu przekraczamy prób 10-12 l/100 km w jeździe mieszanej, pomocna jest instalacja LPG, należy jednak pamiętać, że Sportage nie znosi półśrodków i należy inwestować w instalację sekwencyjną dobrej marki. Silnik diesla (2,0 TD) jest mniej dynamiczny, potrafi jednak odwdzięczyć się umiarkowanym spalaniem (8-10 l/100 km) i stosunkowo bezstresową eksploatacją. Do skrzyni biegów trudno mieć zastrzeżenia, skrzynia redukcyjna jest przydatna w cięższych warunkach drogowych, gdyż pozwala oszczędzić sprzęgło podatne na przypalenie tarczy. Mówiąc o przednim napędzie trudno nie wspomnieć o przednich sprzęgiełkach. W Sportage stosowano kilka rodzajów sprzęgiełek przedniego napędu: oryginalne manualne, automatyczne pneumatyczne i automatyczne mechaniczne. Wszystkie fabryczne sprzęgiełka automatyczne są podzespołami awaryjnymi, kończącymi swe działanie już przy przebiegu 100-120 tys km. Na szczęście można je wymienić (koszt około 550-600 zł) na stosunkowo niezawodne sprzęgiełka manualne. Problematycznym jest także łożysko igiełkowe prowadzące półoś napędową w piaście – nie jest ono zbyt trwałe, w moim egzemplarzu wytrzymały około 178 tys km.
Zawieszenie.
Fabryczne sprężyny i amortyzatory wystarczają do normalnego użytkowania, jednak w terenie daje się wyczuć zbyt miękka praca przodu. Pomaga wymiana amortyzatorów na mocniejsze. Zawieszenie tylne daje o sobie znać w wypadku założenia butli instalacji LPG po którejś ze stron bagażnika, z czasem sprężyna umieszczona pod butlą odmawia współpracy.
Hamulce.
Niezależnie od wersji (z lub bez ABS) nie powalają skutecznością, lecz całkowicie wystarczają do normalnego użytkowania. Klocki i szczęki potrafią wytrzymać całkiem słuszne przebiegi bez specjalnego zużycia.
Dane elektryczne.
Benzyna | Diesel | |
Akumulator | 12V/60Ah | 12V/85Ah |
Alternator | 12V/70A | 12V/55A |
Rozrusznik man. skrzynia | 0,95 kW | |
Rozrusznik aut. skrzynia | 1,20 kW | |
Świece | BKR6E-11 | — |
Przerwa elektrod świecy | 1,1 mm | — |
Ogumienie i felgi (fabryczne).
Rozmiar felg | Materiał | Rozstaw śrub | Śr. otworu centrujacęgo | Rozmiar opon | Rozmiar nakrętki | Skok gwintu |
6JJX15/ET45 | stalowe | 5×139,7 | 95,3 | 205/70r15 | 21 | M12x1,5 |
6JJX15/ET45 | stop lekki | 5×139,7 | 95,3 | 205/70r15 | 21 | M12x1,5 |
Przełożenia.
Przedlift | Polift | |||||||
95 KM manual | 128 KM manual | 128 KM automat | Diesel manual | Diesel automat | 118/128 KM manual | 118/128 KM automat | Diesel manual | |
1 bieg | 4,171 | 3,717 | 2,826 | 3,717 | 2,826 | 3,717 | 2,826 | 3,717 |
2 bieg | 2,175 | 2,019 | 1,493 | 2,019 | 1,493 | 2,019 | 1,493 | 2,019 |
3 bieg | 1,363 | 1,363 | 1,000 | 1,363 | 1,000 | 1,363 | 1,000 | 1,363 |
4 bieg | 1,000 | 1,000 | 0,730 | 1,000 | 0,689 | 1,000 | 0,730 | 1,000 |
5 bieg | 0,804 | 0,804 | — | 0,804 | — | 0,804 | — | 0,804 |
R | 3,536 | 3,445 | 2,703 | 3,445 | 2,703 | 3,445 | 2,703 | 3,445 |
Most | 4,444 | 4,778 | 4,778 | 4,778 | 4,625 | 4,778 | 4,778 | 4,444 |
Reduktor szosowe | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 | 1,000 |
Reduktor terenowe | 1,981 | 1,981 | 1,981 | 1,981 | 1,981 | 1,981 | 1,981 | 1,981 |
Automatyczna skrzynia biegów – Mazda A44DE (Aisin Warner AW03-72LE)
Płyny (specyfikacja i pojemność)
Typ | l | Specyfikacja | |
Silnik | Benzyna | 4,7 | API SG, SAE 10W30 |
Diesel | 5,8 | API CF SAE 10W30 | |
Skrzynie | Rozdzielcza | 1,7 | API GL-4 SAE 75W-90 |
Manualna | 1,25 | API GL-4 SAE 75W-90 | |
Automatyczna | 6,4 | ATF DEXTRON II-E lub M III | |
Mosty | Przedni | 1,2 | API GL 5 SAE 80W-90 |
Tylny | 1,5 | API GL 5 SAE 80W-90 | |
Bak | 60 | ||
Klima | 700 gr | R134a | |
Układ chłodzenia | Benzyna | 7,5 | — |
Diesel | 7,9 | —- |
Wady i zalety.
Wady:
– stosunkowo duże zużycie paliwa silników benzynowych,
– blachy nadwozia i fragmenty ramy podatne na korozję,
– trudno dostępne niektóre części,
– oryginalne sprzęgiełka przedniego napędu,
– słaby nawiew i parujące szyby,
– pojawiające się problemy z elektronicznym osprzętem silnika.
Zalety:
– stosunkowo dobre właściwości terenowe,
– „prawdziwy” napęd 4×4
– obszerne wnętrze,
– bogate wyposażenie seryjne,
– benzynowy silnik z bezkolizyjnym rozrządem
– niska cena w porównaniu z konkurencją.
Opinie użytkowników.
- Opinia autora:
Swoje Kijanki opisywałem tu:
Kia Sportage I Karmann, teoria i moje doświadczenia po 200 tys km użytkowania 😉
Kilka działań przy Kijankach tu:
A porady dla kupujących spisałem tu:
Wszystkie dane zawarte w tabelach pochodzą z książek obsługi Kia Sportage, które posiadam i z strony https://www.automobile-catalog.com
Mam nadzieję, że pomogłem “Kijankowcom” 😉
Pozdrawiam terenowo.
Seba 4×4