Kia Sportage I, dane technicznie, eksploatacyjne i kilka sugestii ;)


Kia Sportage I – trochę danych….

       Trochę historii i danych technicznych.

Kia Sportage pojawiła się na rynku  w 1992 roku jako nieduże auto 4×4 zbudowane w oparciu o płytę podłogową minibusa Mazdy Bongo. Od Mazdy pochodzą również silniki, na początku oferowano dwa benzynowe (2,0 i 2,0 16V) i jeden archaiczny diesel (2,2D) w 1996 roku zmieniony na 2,0 TD. Tabela przedstawia osiągi poszczególnych silników:

 

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm] prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silniki benzynowe 2.0 i 8V 95 / 5000 157 155 18.4
2.0 i 16V 118 / 5300 166 172 14.7
2.0 i 16V 128 / 5300 175 166 14.7
silniki diesla 2.0 TD 83 / 4000 195 145 20.5
2.2 D 63 / 4050 127 130 18.4

Silniki diesla: Mazda R2 series (2,2), Mazda RF series (2,0 TD).

Silniki benzynowe: Mazda FE series

Kia Sportage w momencie podjęcia produkcji była pojazdem rekreacyjno-terenowym opartym na ramie z dołączanym „na  sztywno” napędem przednich kół, dwustopniowym reduktorem obrotów i blokadą międzyosiową oraz często spotykanym LSD (częściowo samoblokujący mechanizm różnicowy) w tylnym moście. Takie podejście do tematu stawiało Kia Sportage w gronie aut terenowych z prawdziwego zdarzenia.

Nadwozie.

Sylwetka Kia Sportage jest spokojna i ponadczasowa. Choć linia nadwozia się już zestarzała, jeszcze nie razi wyglądem. Poniższa tabela przedstawia wymiary Kia Sportage:

 

  5D 3D Grand Wagon
długość [mm] 4120 3830 4440
długość z kołem zapasowym [mm] 4315 4025 4440
wysokość [mm] 1650 1650 1650
szerokość [mm] 1764 1764 1764
rozstaw osi [mm] 2650 2360 2650
liczba miejsc 5 5 5
objętość bagażnika [l] 373 247 483

 

Kia Sportage I produkowana była do 1998 roku. W 1999 r. auto uległo drobnym zmianom. Zmieniono szczegóły nadwozia ( przedni gril, lampy, kokpit auta i zegary deski rozdzielczej oraz dokonano kilku drobnych zmian w zawieszeniu i układzie jezdnym auta). Ciekawostką jest to, że Kia Sportage w latach 1995-1998 produkowana była w Niemczech w zakładach Karmanna. Plotka głosi, że auta ze znaczkiem Karmanna należą do najmniej awaryjnych…. W tej wersji nadwozia Kia Sportage była produkowana do 2004 r. Auto jest stosunkowo lekkie – 1420~1470 kg. Rzadko spotkać można na naszym rynku wersję dwudrzwiową z miękkim dachem.

Wnętrze auta.

Wnętrze auta nie zachwyca stylistyką, z drugiej strony nie poddało się próbie czasu. Kokpit nie jest porywający, a  materiały wykończeniowe średniej klasy. W środku jest natomiast stosunkowo wygodnie i przestronnie. Walory auta podnosi także dostępne  bogate wyposażenie, AIR BAG, klimatyzacja, ABS, centralny zamek, elektrycznie regulowane lusterka i szyby. Także bagażnik jest sporych rozmiarów w porównaniu z konkurencją z tamtych lat, a dzielone oparcie tylnej kanapy (50:50) umożliwia jeszcze powiększenie powierzchni załadunkowej. Koło zapasowe zostało umieszczone na zewnątrz, na specjalnym stelażu. Rozmieszczenie przełączników nie jest intuicyjne, ponadto część z nich jest zasłaniana przez koło kierownicy. Funkcjonalność nawiewu jest skromnie mówiąc dyskusyjna…. Auto ma problemy z przewietrzaniem wnętrza i parowaniem przednich szyb, problem ten częściowo usunięto po modernizacji w 1999 r. Wyciszenie kabiny jest skuteczne, dopiero przy prędkościach powyżej dopuszczanych przez Kodeks Drogowy auto staje się głośne.

Silniki i przeniesienie napędu.

              Silniki benzynowe mimo niezłych osiągów na papierze w praktyce do sprawnego (szybkiego) poruszania się muszą mieć wykorzystane wysokie obroty. Do spokojnej, codziennej jazdy na oponach o fabrycznym rozmiarze wystarczają w zupełności, jednak przy wyprzedzaniu na trasie należy redukować bieg, by sprawnie wykonać manewr. Ekonomia silników benzynowych nie należy do ich zalet….. Bez problemu przekraczamy prób 10-12 l/100 km w jeździe mieszanej, pomocna jest instalacja LPG, należy jednak pamiętać, że Sportage nie znosi półśrodków i należy inwestować w instalację sekwencyjną dobrej marki. Silnik diesla (2,0 TD) jest mniej dynamiczny, potrafi jednak odwdzięczyć się umiarkowanym spalaniem (8-10 l/100 km) i stosunkowo bezstresową eksploatacją. Do skrzyni biegów trudno mieć zastrzeżenia, skrzynia redukcyjna jest przydatna w cięższych warunkach drogowych, gdyż pozwala oszczędzić sprzęgło podatne na przypalenie tarczy. Mówiąc o przednim napędzie trudno nie wspomnieć o przednich sprzęgiełkach. W Sportage stosowano kilka rodzajów sprzęgiełek przedniego napędu: oryginalne manualne, automatyczne pneumatyczne i  automatyczne mechaniczne. Wszystkie fabryczne sprzęgiełka automatyczne są podzespołami awaryjnymi, kończącymi swe działanie już przy przebiegu 100-120 tys km. Na szczęście można je wymienić (koszt około 550-600 zł) na stosunkowo niezawodne sprzęgiełka manualne. Problematycznym jest także łożysko igiełkowe prowadzące półoś napędową w piaście – nie jest ono zbyt trwałe, w moim egzemplarzu wytrzymały około 178 tys km.

Zawieszenie.

              Fabryczne sprężyny i amortyzatory wystarczają do normalnego użytkowania, jednak w terenie daje się wyczuć zbyt miękka praca przodu. Pomaga wymiana amortyzatorów na mocniejsze. Zawieszenie tylne daje o sobie znać w wypadku założenia butli instalacji LPG po którejś ze stron bagażnika,  z czasem sprężyna umieszczona pod butlą odmawia współpracy.

Hamulce.

              Niezależnie od wersji (z lub bez ABS) nie powalają skutecznością, lecz całkowicie wystarczają do normalnego użytkowania. Klocki i szczęki potrafią wytrzymać całkiem słuszne przebiegi bez specjalnego zużycia.

Dane elektryczne.

  Benzyna Diesel
Akumulator 12V/60Ah 12V/85Ah
Alternator 12V/70A 12V/55A
Rozrusznik man. skrzynia 0,95 kW
Rozrusznik aut. skrzynia 1,20 kW
Świece BKR6E-11
Przerwa elektrod świecy 1,1 mm

 

Ogumienie i felgi (fabryczne).

Rozmiar felg Materiał Rozstaw śrub Śr. otworu centrujacęgo Rozmiar opon Rozmiar nakrętki Skok gwintu
6JJX15/ET45 stalowe 5×139,7 95,3 205/70r15 21 M12x1,5
6JJX15/ET45 stop lekki 5×139,7 95,3 205/70r15 21 M12x1,5

 

Przełożenia.

  Przedlift Polift
  95 KM manual 128 KM manual 128 KM automat Diesel manual Diesel automat 118/128 KM manual 118/128 KM automat Diesel manual
1 bieg 4,171 3,717 2,826 3,717 2,826 3,717 2,826 3,717
2 bieg 2,175 2,019 1,493 2,019 1,493 2,019 1,493 2,019
3 bieg 1,363 1,363 1,000 1,363 1,000 1,363 1,000 1,363
4 bieg 1,000 1,000 0,730 1,000 0,689 1,000 0,730 1,000
5 bieg 0,804 0,804 0,804 0,804 0,804
R 3,536 3,445 2,703 3,445 2,703 3,445 2,703 3,445
Most 4,444 4,778 4,778 4,778 4,625 4,778 4,778 4,444
Reduktor szosowe 1,000 1,000 1,000 1,000 1,000 1,000 1,000 1,000
Reduktor terenowe 1,981 1,981 1,981 1,981 1,981 1,981 1,981 1,981

Automatyczna skrzynia biegów – Mazda A44DE (Aisin Warner AW03-72LE)

 

Płyny (specyfikacja i pojemność)

  Typ l Specyfikacja
Silnik Benzyna 4,7 API SG, SAE 10W30
Diesel 5,8 API CF SAE 10W30
Skrzynie Rozdzielcza 1,7 API GL-4 SAE 75W-90
Manualna 1,25 API GL-4 SAE 75W-90
Automatyczna 6,4 ATF DEXTRON II-E lub M III
Mosty Przedni 1,2 API GL 5 SAE 80W-90
  Tylny 1,5 API GL 5 SAE 80W-90
Bak   60  
Klima   700 gr R134a
Układ chłodzenia Benzyna 7,5
Diesel 7,9 —-

 

Wady i zalety.

Wady:

– stosunkowo duże zużycie paliwa silników benzynowych,

– blachy nadwozia i fragmenty ramy podatne na korozję,

– trudno dostępne niektóre części,

– oryginalne sprzęgiełka przedniego napędu,
– słaby nawiew i parujące szyby,

– pojawiające się problemy z elektronicznym osprzętem silnika.

 Zalety:

– stosunkowo dobre właściwości terenowe,

– „prawdziwy” napęd 4×4

– obszerne wnętrze,

– bogate wyposażenie seryjne,

– benzynowy silnik z bezkolizyjnym rozrządem
– niska cena w porównaniu z konkurencją.

Opinie użytkowników.

  • Opinia autora:

Swoje Kijanki opisywałem tu:

Kia Sportage I – jaka jest naprawdę?

 

Kia Sportage I, teoria i moje doświadczenia po 178 tys km 😉

Kia Sportage I Karmann, teoria i moje doświadczenia po 200 tys km użytkowania 😉

Kia Sportage I Cabrio ’00, dwa lata za nami 😉

Kilka działań przy Kijankach tu:

Naprawy

 A porady dla kupujących spisałem tu:

Kupujemy Kia Sportage I, na co spojrzeć…. 😉

Wszystkie dane zawarte w tabelach pochodzą z książek obsługi Kia Sportage, które posiadam i z strony https://www.automobile-catalog.com

Mam nadzieję, że pomogłem “Kijankowcom” 😉

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *