Skoda Yeti – SUV wart swej ceny?


Yeti jest pierwszym produkowanym obecnie autem  z napędem 4×4 w ofercie Skody, stworzona od podstaw ma zadanie sprawnie poruszać się po asfalcie i umożliwiać zjechanie w teren. Czy auto zbudowane na płycie Octavii ma szanse na sukces wśród leśników ?

 

Trochę historii i danych technicznych.

Prezentacja prototypu Yeti odbyła się w 2005 r. na salonie motoryzacyjnym w Genewie. Auto zbudowane na płycie Octavii wykorzystujące sporo niemieckiej technologii budziło spore zainteresowanie, przyczyniała się do tego stylistyka odmienna od produkowanych ówcześnie aut połączona z śmiałym wnętrzem. Auto wprowadzone do sprzedaży w połowie 2009 r. zewnętrznie niewiele różniło się od wersji koncepcyjnej, we wnętrzu natomiast postawiono na konserwatyzm i proniemiecki wystrój. Układ napędowy 4×4  zaadoptowany z Octavii otrzymał zmienione zawieszenie podwyższające zdolność terenową auta. Do napędu wykorzystano sprawdzone jednostki napędowe rodem z Volfsburga, na rynku oferowano równolegle wersje z napędem na jedną i dwie osie. Po czterech latach produkcji auto przeszło gruntowny face lifting obejmujący zarówno nadwozie jak i wnętrze auta.

            W tabeli przedstawiam modele silników oraz ich parametry:

 

 

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm]/przy obr/min prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silniki benzynowe 1,2 TSi 105/5000 175/1550 175 11,8
1,4 TSi 122/5000 200/1500 185 10,6
1,8 TSi 160/4500 250/1500 200 8,4
 

silniki diesla

1,6 TDI 105/4400 250/1500 175 12,2
2,0 TDI 110/4200 250/1500 177 11,6
140/4200 320/1750 193 9,7
170/4200 350/1750 201 8,4

 

Nadwozie i wnętrze auta.

           

Nieco pudełkowate i kanciaste nadwozie w połączeniu tradycyjną dla Skody maską (przetłoczenia i spory chromowany gril) i dużymi reflektorami wcinającymi się w zderzak podoba się zarówno osobom konserwatywnym, jak i szukającym nieco nowoczesności. Trzeba przyznać, że Skoda postawiła na indywidualizm, tego auta nie da się pomylić z innymi autami typu SUV. Masywny przód ożywiony jest przez charakterystyczne okrągłe światła przeciwmgielne. Linia boczna z dużymi nadkolami i listwami na drzwiach płynnie przechodzi w pionowo opadający tył. Fabryczne relingi dachowe czynią auto z pozoru wyższym, niż jest to w rzeczywistości. Z zewnątrz rzuca się w oczy stosunkowo duża powierzchnia okien, w środku spora szerokość tylnych słupków utrudnia nieco widoczność po przekątnej. Regularne kształty pomagają w „wyczuciu” auta, jest to ważne przy parkowaniu i poruszaniu się w terenach leśnych. Na przednich fotelach nie zabraknie miejsca nawet dla rosłych osób, sprawiają one dobre wrażenie, nieco brakuje im podparcia bocznego. Tylne fotele regulowane niezależnie pomieszczą nawet trzy dorosłe osoby, pomaga w tym duża ilość miejsca nad głowami, w zależności od potrzeb możemy je składać lub regulować pochylenie oparć co przekłada się na wielkość bagażnika. Ciekawostką jest dość wysoki próg i wysoko poprowadzona linia okien, widoczne jest to dopiero z wnętrza. Deska rozdzielcza to typowa dla Skody konstrukcja, prostota, schludność i niezłej jakości wykończenie pomimo wykorzystania stosunkowo twardych plastików. Ustawny bagażnik łatwo powiększyć z nominalnych 405 l do ponad 1700 przy złożonych tylnych fotelach, w połączeniu z imponującą ładownością (ponad 600 kg) daje nam to spore możliwości transportowe. W codziennym użytkowaniu pomaga spora ilość schowków na podręczne rzeczy. Auto możemy wyposażyć w szereg dodatków podnoszących poziom bezpieczeństwa i komfortu, mowa o poduszkach powietrznych (do 9 szt.), „elektryce”, systemach wspomagających kierowcę (ABS, ASR, asystent 4×4), gniazdka elektryczne, klimatyzacja, skórzana tapicerka itp, granicę wyznacza ilość pieniędzy do wydania 😉

Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta:

 

Wymiary/dane techniczne 5 drzwi
długość [mm] 4222
wysokość [mm] 1545
szerokość [mm] 1793
rozstaw osi [mm] 2578
liczba miejsc 5
Prześwit [mm] 180
Pojemność bagażnika [l] 416

 

Silniki i przeniesienie napędu.

Wszystkie montowane w Yeti silniki to nowoczesne jednostki rodem z VW. Silniki benzynowe wyposażone są w bezpośredni wtrysk benzyny do komory spalania i turbosprężarki, co gwarantuje nam sporo mocy dostępnej praktycznie w każdym zakresie obrotów. Przyśpieszanie jest płynne, nie odczuwamy efektu „turbo dziury”, spalanie w odniesieniu do mocy silnika jest akceptowalne. Są to stosunkowo „młode” silniki, na szczęście w Yeti montowane są te mniej wysilone i wolne od wad pojawiających się w mocniejszych wersjach. Silnik diesla oferowany jest w trzech wersjach zróżnicowanych pod względem mocy, są to jednostki, które w koncernie VW zastąpiły osławione jednostki dieslowskie o pojemności 1,9 l. Silniki te zostały pozbawione już wad wieku dziecięcego i przy zapewnieniu podstaw serwisowania odwdzięczają się akceptowalną bezawaryjnością. Każda z wersji silników diesla zapewnia płynną i dynamiczną jazdę sprawiającą sporo frajdy, auto przyśpiesza praktycznie od minimalnych obrotów zapewniając akceptowalne spalanie na poziomie 6-7 l/100 km w jeździe mieszanej. Mniejsze silniki benzynowe w jeździe mieszanej spalają około 7-8 l Pb/100 km, najmocniejszy 1,8 potrzebuje około 10 l Pb/100 km. Uterenowiona Yeti sprawdza się zarówno na asfalcie, jak i poza nim, standardowo auto napędzane jest na przednią oś. Układ 4×4 oparty na sprzęgle Haldexa czwartej generacji samoczynnie przekazuje napęd dodatkowo na tylną oś w razie wystąpienia różnicy prędkości kół na poszczególnych osiach. Dodatkowo możemy wspomóc sie trybem off-road, (do 30 km/godz), który wspomaga nas w trudniejszym terenie rozdzielając równomiernie napęd na obie osie (50/50). Oprócz trybu off-road dysponujemy również innymi dodatkami,  takimi jak: asystent ruszania pod wniesienia, asystent zjazdu oraz systemy ABS, ASR i EDS zmodyfikowane do potrzeb jazdy terenowej. Napęd na 4 koła podraża zakup auta, seryjnie otrzymujemy go w połączeniu z czterema silnikami:  1.8 TSI 160 KM oraz wszystkimi dieslami. Podstawowa skrzynia biegów oferuje 5 biegów, dostępne są również skrzynie 6-cio biegowa i 6 i 7-mio biegowa DSG. Ciekawostką jest widoczny wśród zegarów wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni. System ten podpowiada kierowcy, kiedy zmienić bieg, co wpływa na niższe zużycie paliwa.

Zawieszenie, hamulce i komfort jazdy.

W zawieszeniu nie wprowadzano rewolucyjnych rozwiązań. Z przodu zastosowano tradycyjny układ wykorzystujący kolumny McPherson, z tyłu zaś zastosowano sprawdzone zawieszenie wielowahaczowe. Zaletą tych rozwiązań jest sprawdzona jakość i niezły komfort jazdy. Praktycznie wszystkie rodzaje nierówności są skutecznie tłumione w trakcie jazdy. Dość sztywno zestrojone zawieszenie daje nam poczucie pewności prowadzenia auta. Auto wychyla się nieco na boki w szybko pokonywanych łukach, jest to typowe dla aut z podwyższonym nadwoziem i nie wymaga od kierowcy nerwowych reakcji. Układ hamulcowy to sprawdzony w wielu konstrukcja zestaw, jest on spotykany w wszystkich autach koncernu VW, niezależnie od wersji silnikowej stosowany jest jeden typ hamulców. Z przodu zastosowano wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 312 mm wyposażone w  pływające zaciski, z tyłu tarcze są nieco mniejsze ( 280 m). Dwuobwodowy hydrauliczny układ hamulcowy ze wspomaganiem podciśnieniowym wspomagany systemem ABS zapewnia nam sprawne hamowanie.

Wady i zalety.

Zalety:

  • dostępne dynamiczne silniki,
  • praktycznie rozwiązane wnętrze,
  • dostępne bogate wyposażenie,
  • uznana marka.

Wady:

  • stosunkowo wysoka cena lepiej wyposażonych aut,
  • hałas przy wyższych prędkościach,
  • delikatny na uszkodzenia lakier,
  • sztywne zawieszenie

Podsumowując: Skoda Yeti nigdy nie będzie pretendować do grona off-roadowców, jednak pamiętając o 18-to centymetrowym prześwicie możemy spokojnie zjechać w leśne drogi. Pomagają w tym sprawne silniki i dopracowany układ 4×4. Możliwość różnego ustawiania wnętrza pozwoli wykorzystać naszą Yeti zarówno przy przewożeniu towaru jak i w rodzinnych wyjazdach. Dostępność serwisów, uznane technologie i rozpoznawalność marki również przemawia za zakupem, przeszkodą może być cena lepiej wyposażonych wersji przekraczająca nawet 100 tys. zł. Na rynku europejskim spotykane są już auta z 200-to tysięcznym bezawaryjnym przebiegiem co wystawia skodzie pochlebną opinię, osobom nie jeżdżącym w terenie łatwo jest znaleźć tańszą wersję jednonapędową. Yeti jest godnym konkurentem w swojej klasie.

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *