RAV 4 drugiej generacji – jeszcze terenówka?


Toyota RAV4 4 pojawiła się na rynku w 1994 roku zaskakując wszystkich połączeniem napędu 4×4 z nadwoziem zrywającym z dotychczasowym wizerunkiem aut terenowych. Nie ukrywano, że nie jest to typowa terenówka, tylko auto uterenowione z nadwoziem podbijającym również serca kobiet. Kolejna generacja przedstawiona w 2000 r. trochę „spoważniała” oferując nam w standardzie stały napęd 4×4.

 

Trochę historii i danych technicznych.

            Druga generacja Toyoty RAV4 w zależności od wersji silnikowej była dostępna z napędem przednim lub na cztery koła. Podobnie jak poprzednia wersja, także była produkowana z nadwoziem samonośnym na płycie podłogowej Toyoty Corolli. Auto otrzymało swój pierwszy silnik diesla 2,0 D4-D oraz 3 benzynowe silniki 1,8, 2,0 i 2,4 (rynek amerykański). W 2003 roku przeprowadzono modernizację auta. Za przeniesienie napędu odpowiadała manualna lub automatyczna skrzynia biegów. Poniższa tabela przedstawia dane techniczne wspomnianych silników:

 

 

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm]/przy obr/min prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silnik benzynowy 1,8 R4 125 / 6000 161/4200 175 12,2
2,0 R4 150/6000 192/4000 185 10,6
silnik

diesla

2,0 DI-D 116/3600 280/1800 170 12,1

 

 

Nadwozie.

            Nowa karoseria to mocna strona Toyoty. Projekt ma już ponad 12 lat (debiut II generacji to 2000 rok ), ale wciąż trafia w gusta praktycznie każdego. W uterenowionym i podniesionym nadwoziu typu kombi zastosowano agresywniej wyglądający przód, muskularnie tłoczone błotniki i tył na wzór prawdziwych terenówek („zapasówka” umieszczona na klapie otwieranej na bok). Ta bardziej „terenowa” sylwetka spodobała się klientom, którzy chcą się wyróżniać w tłumie. Toyoty po liftingu wykonanym w  2004 roku mają kierunkowskazy przeniesione do kloszów świateł, nowe zderzaki i zmieniony kształt lamp tylnych. Można powiedzieć, że II generacja „spoważniała” w stosunku do poprzedniej. Osobiście uważam, że jest to najbardziej „męska” i trafiona zewnętrznie generacja RAV4. Parametry terenowe RAV-4, choć teoretycznie nie jest to auto przeznaczone do terenu, są naprawdę niezłe. Prześwit 21 cm oraz kąt natarcia 31º to niezły wynik w tej klasie. Należy też wspomnieć, że auta bezwypadkowe nie mają praktycznie żadnych problemów z korozją.

 

            Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta :

 

Wymiary/dane techniczne 3 drzwi 5 drzwi
długość [mm] 3825 4200
wysokość [mm] 1680 1680
szerokość [mm] 17935 1735
rozstaw osi [mm] 2280 2490
liczba miejsc 5 5
objętość bagażnika [l] 150 410

 

.

Wnętrze auta.

Możemy wybierać z  dwóch wersji nadwoziowych. Wersja 3-drzwiowa, niestety, nie grzeszy wielkością wnętrza. To wersja typowo rekreacyjna, przeznaczona głównie do podróżowania w dwie osoby. Długość nadwozia pozwala zapomnieć o dużej ilości miejsca Na tylnej ławce oraz w bagażniku. Sytuacje ratuje możliwość przesuwania kanapy, ale mimo wszystko nie powiększymy tym rozmiarów nadwozia. Znacznie więcej miejsca we wnętrzu oferuje wersja 5-drzwiowa. Dłuższe o około 50 cm nadwozie jest wyraźnie odczuwalne z tyłu i w przestrzeni bagażowej. Ta wersja jest może bardziej „stateczna”, ale pozwala użytkować auta rodzinnie. Na uznanie zasługuje wzornictwo wnętrza, jakość użytych materiałów i wysoka ergonomia obsługi. Na wielu rynkach Toyota RAV4 oferowała w standardzie klimatyzację, dwie poduszki powietrzne oraz elektrycznie sterowane przednie szyby.

 

Silniki i przeniesienie napędu.

Skromna oferta silników  drugiej generacji opisywanego auta nie daje wielkich możliwości wyboru potencjalnym nabywcom. Na rynku europejskim Toyota była dostępna z benzynowymi silnikami 1.8 VVTi i 2.0 VVTi oraz wysokoprężnym 2.0 D4-D. Mniejszy  silnik benzynowy zarezerwowano dla 3-drziowej wersji z napędzanej na przednie koła.  Auta importowane prywatnie z USA posiadają również benzynowy silnik 2.4 o mocy 163 KM. Kto chce oszczędnie podróżować, musi zainteresować się samochodem z benzynowym silnikiem 1.8 VVTi lub wysokoprężnym 2.0 D4-D. Oba w cyklu mieszanym zadowalają się niecałymi 7-9 l/100km. Diesel oczywiście jest oszczędny, ale posiada też wady, najczęściej spotykane usterki to typowe bolączki współczesnych diesli czyli uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego oraz układu wtryskowego, a także zacieranie się turbosprężarki. Większy silnik benzynowy zużywa średnio 9-11 l//100km. Niestety dość powszechnym problemem są usterki oprogramowania benzynowych jednostek napędowych.W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów spalanie wzrasta zwykle o około 2 l/100km. W RAV4 II zastosowano moment napędowy stale przekazywany na obie osie, jednak bez blokady międzyosiowej, skrzyni redukcyjnej i blokad mostów. Odbywa się to z pomocą sprzęgła lepkościowego rozdzielającego  ten moment rozdziela na osie zależnie od obrotów poszczególnych kół, czyli ich uślizgu. Kierowca nie ma wpływu na rozdział momentu.

Z jednej strony to może i dobrze – większość Toyot RAV4 rzadko opuszcza asfalt, a więc nie trzeba pamiętać o załączaniu i rozłączaniu napędów. Z drugiej strony – w naprawdę trudnych leśnych warunkach, nie ma czym „pomóc sobie” aby uniknąć zakopania auta. Podwozie RAV4 to typowe nadwozie o konstrukcji samonośnej z zawieszeniem typu McPherson z przodu i tylnym układem wielowahaczowym. Na asfaltowych drogach funkcjonuje długo, ale i tu polskie dziury w drogach wykazują z czasem swą wyższość …. W warunkach leśnych należy pamiętać o płynnej jeździe pozwalającej uniknąć nadmiernego obciążania sprzęgła, które w cięższych warunkach terenowych potrafi ulec spaleniu powodując jednocześnie uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego.

Zawieszenie.

            Podwozie RAV4 to typowe nadwozie o konstrukcji samonośnej z zawieszeniem typu McPherson z przodu i tylnym układem wielowahaczowym. Na asfaltowych drogach funkcjonuje długo, ale i tu polskie dziury w drogach wykazują z czasem swą wyższość…. W warunkach leśnych przy statecznej jeździe możemy cieszyć się w miarę bezawaryjną jazdą, przy próbie bardziej terenowej jazdy możemy liczyć się z przyśpieszonym zużyciem tulei metalowo-gumowych przedniego zawieszenia oraz  łączniki stabilizatorów W tylnym zawieszeniu stosunkowo łatwo możemy uszkodzić dość delikatne wahacze poprzeczne. Zawieszenie pracuje prawidłowo i zapewnia odpowiednią stabilność na asfalcie jak i  poza nim. Komfort nie jest może imponujący, ale w pełni wystarcza przy normalnym użytkowaniu auta. Jazda Toyotą RAV4 należy do przyjemnych, do momentu, gdy kierowca nie poczuje w sobie sportowej żyłki. Stosunkowo wysokie nadwozie i mocno wspomagany układ kierowniczy nie pomagają w  szybkim pokonywaniu zakrętów.

Hamulce.

Układ hamulcowy oparty jest na tarczach na obu osiach, przednie tarcze są wentylowane, tylne nie. Podczas użytkowania trzeba się liczyć z stosunkowo szybkim zużyciem przednich tarcz hamulcowych i współdziałających z nimi klocków hamulcowych. Tył wytrzymuje znacznie dłużej. Skuteczność hamowania jest co najmniej dobra a siła łatwa do dozowania.

Wady i zalety.

Zalety:

  • Permanentny napęd na cztery koła
  • Niska utrata wartości
  • Trwałość samochodów z silnikami benzynowymi

 

Wady:

  • Mała przestronność 3-drzwiowej wersji
  • Ograniczony wybór jednostek napędowych
  • Pojawiające się usterki układu chłodzenia w silniku 2.0
  • Zużycie koła zamachowego i wtryskiwaczy w silniku D-4D
  • Falujące obroty w 2.0 VVT-i
  • Szybkie zużycie sprzęgła.

Opinie użytkowników.

Karol:Użytkuję w pracy Toyotę RAV4 D4D 3 drzwiową z 2002 roku. Auto nabyłem w 2010 r. z przebiegiem 142 tys. km, do dnia dzisiejszego przejechałem około 30 tys. km. Auto posiada bogate wyposażenie – klimatyzacja, elektryczne sterowanie szyb, elektryczna regulacja lusterek, elektryczny szyberdach, centralny zamek, air bag, ABS. W trakcie użytkowania niestety poniosłem dość duże koszta napraw i obsługi:·       remont skrzyni biegów (wymiana trzeciego biegu) – 1477 zł,·       regeneracja pompy paliwowej i wtryskiwaczy – 4692 zł,·       regeneracja turbiny – 1190 zł,·       wymiana rozrządu, filtrów – 1697 zł.       Niestety, mimo wykonywania wszystkich napraw w autoryzowanym serwisie okazało się po czasie, że turbina i wtryskiwacze były regenerowane niepotrzebnie…….. Zła diagnostyka nie wykryła na czas zepsutych elektrozaworów przy pompie paliwowej. W chwili obecnej swój żywot zakończył przedni zacisk hamulcowy. Komfort jazdy uważam za dobry,  na asfalcie czuć sztywność auta. Spalanie waha się od 7 l/100 km na asfalcie do 9 l/1000 km w terenie. Dzielność terenowa satysfakcjonująca, bez problemu poruszam się zarówno w śniegu jak i po błotnistych drogach.

Michał:Toyotę RAV4 zakupiłem w ubiegłym roku. Wybrałem model 3 drzwiowy w silnikiem diesla wyprodukowany w 2002 r. z pełnym wyposażeniem (klima, elektryka, ABS, poduszki itp.) Auto z założenia służy mi do jazdy w pracy jak również do podróży prywatnych. Toyota miała przebieg 130 tys. km, przez rok przejechałem kilkanaście tysięcy kilometrów. Poza wymianami filtrów paliwa, powietrza i oleju oraz zmianą oleju auto nie wymagało innych nakładów. Spalanie waha się od 6,5 do 8 l/100 km. Właściwości trakcyjne, zwrotność i komfort oceniam pozytywnie szczególnie porównując do poprzedniej terenówki z lat 90-tych.

Podsumowując: RAV 4 II nie posiada cech wybitnych, ale poprawność projektu, jej wysoka jakość wykonania i satysfakcjonująca niezawodność przysparzają jej wielu zwolenników. Komfort nie jest rewelacyjny, ale w pełni wystarczający w codziennej jeździe i towarzyszyć nam będzie poczucie renomy Toyoty. Auto cieszy się dużą popularnością pomimo stosunkowo wysokich cen. Znalezienie auta bezwypadkowego to połowa sukcesu, gdy ma jeszcze stosunkowo nieduży przebieg, to będzie nam jeszcze kilka lat służyć.

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *