Felga, oznaczenia, rodzaje, przeznaczenie.


 Często zastanawiamy się nad zakupem drugiego kompletu kół do naszego auta, z oponą nie ma problemu, jej wymiary znamy. Trudniejszym staje się wybór felgi a rozszyfrowanie umieszczonych na nich oznaczeń poza średnicą, szerokością i ET nie jest takie proste…..

 

Pierwszym dylematem przy zakupie felg będzie pytanie: stalowe czy aluminiowe? Jest to pytanie podobne typu: które święta są ważniejsze, Wielkiej Nocy czy Bożego Narodzenia? Każda strona będzie podawać setki argumentów przemawiające za ich wersją, każda strona będzie też miał sporo racji. Można kupić zarówna trwałe, odporne na sól i uderzenia „alusy” jak też lekkie i ładne wizualnie „stalówki” Wbrew pozorom używane chętnie w zimie „stalówki” są bardziej podatne na korozję a twarde „alusy” bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Po dokonaniu wyboru materiału, z którego wyprodukowano felgę trzeba przeanalizować kilka innych istotnych faktów. Wbrew pozorom  parametry felgi to nie tylko szerokość i wysokość…. Jest wiele więcej parametrów, których znaczenie postaram się dziś przybliżyć. Zatem po kolei na podstawie przykładu: 7.5JJx16H2 ET35

Rozmiar obręczy, szerokość i średnica

Szerokość felgi, w powyższym przypadku to pierwsza wartość – 7.5JJx16H2 ET35, która oznacza szerokość felgi wyrażoną w calach, jeden cal to 2,54 cm.

Średnica felgi, w powyższym przypadku to wartość po „x” – 7.5JJx16H2 ET35, która oznacza średnicę felgi wyrażoną w calach, czyli 16 x 2,54 cm.

ET (inaczej odsadzenie lub offset)

Parametr ten oznaczany jest symbolem ET i podawany w milimetrach. Podaje wartość odległości między płaszczyzną montażową obręczy, a jej środkiem symetrii. W felgach spotkamy się z wartością ujemną i dodatnią ET. Ujemna wartość ET oznacza, że obręcz „wysuwa się” na zewnątrz pojazdu.  W naszym przykładzie 7.5JJx16H2 ET35 oznacza to dodatnie ET o wartości 35 mm. Zdjęcie nr 1 pokazuje nam rodzaje ET. Należy pamiętać, że radykalna zmiana ET wpływa na trwałość układu kierowniczego i zawieszenia. Dodatkowo może wystąpić konieczność zmiany ustawień geometrii kół, w skrajnych przypadkach zmienione felgi mogą powodować ocieranie opon o elementy nadwozia.

Profil kołnierza felgi

Profil kołnierza oznaczony jest literą występującą zaraz po oznaczeniu szerokości felgi (7.5JJx16H2 ET35). Profil kołnierza określa kształt miejsca felgi, w którym stopka opony przylega do felgi. W naszym wypadku oznacza „samochody terenowe”. Występuje 15 podstawowych typów kołnierzy zestawionych w tabeli.

Oznaczenie Zastosowanie
A Rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe
B Stare felgi do 6” szerokości, czasem spotykany w starszych VW Garbus
D Rowery, motorowery, motocykle, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe
E Ciężarówki, półciężarówki, traktory rolnicze (przednie koła) z felgami „semi-drop”
F półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe na felgach „semi-drop”
G półciężarówki, ciężarówki – felgi „semi-drop”
H półciężarówki, ciężarówki – felgi „semi-drop”
J Samochody osobowe
JJ Samochody terenowe 4×4
P Spotykane czasem w starszych samochodach np. Jaguar
K Spotykane czasem w starszych samochodach np. Jaguar
S Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase”
T Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase”
V Pojazdy użytkowe z felgami „flatbase”
W Ciągniki rolnicze głównie na tylnej osi

 

Typ profilu przekroju felgi

Symbol ten  informuje o profilu jej przekroju poprzecznego (7.5JJx16H2 ET35), czyli o kształcie poszczególnych fragmentów felgi. Profil przekroju felgi ma wpływ na jej sztywność i określa ukształtowanie tzw. “garbów” na jej powierzchni. Na rynku dostępnych jest kilka ustandaryzowanych profili.

 

Otwór centralny

Jego wymiary są podawane w mm i nie zawsze znajdziemy je na feldze… Wbrew powszechnym opiniom to właśnie otwór centralny, a nie śruby przenosi siły i drgania z koła na piastę. Przy doborze felg należy pamiętać, że średnica tzw. „czopa” piasty w naszym samochodzie może być większa od średnicy otworu centralnego felgi i zakup okaże się bezużyteczny. W wypadku, gdy średnica otworu felgi jest większa, można zastosować odpowiednio dobrane pierścienie centrujące. Niedopuszczalnym jest rozwiercanie otworu w feldze.

 

Liczba i rozstaw śrub (otworów montażowych)

Wielkość zazwyczaj zapisana jest w innym miejscu niż rozmiar felgi, często nie występuje wcale. Parametr ten określają do jakiego auta dana obręcz może być zastosowana, opisują go dwie wartości. Pierwsza z nich to ilość otworów mocujących (uzależniona od konstrukcji piasty w aucie) zaś druga to średnica okręgu przechodzącego przez środki otworów (wyrażana w milimetrach). Dla przykładu 5×139,5 oznacza, że felga posiada pięć otworów montażowych (montowana jest na 5 śrubach) rozmieszczonych na okręgu o średnicy 139,5 mm.

 

Podsumowując:

O ile wybór materiału, z którego wyprodukowano felgę należy tylko do Was, o tyle dalsze poszukiwania muszą przebiegać w oparciu o kilka podstawowych danych przypisanych naszemu autu. Jeśli nie posiadamy książki fabrycznej to warto skorzystać z stron internetowych, gdzie łatwo odnajdziemy parametry fabryczne poszukiwane przez nas. Należy być ostrożnym z dużymi zmianami w zakresie ET, zalecane jest stosowanie felg o tym samym ET na wszystkich kołach ( z wyjątkiem rzadko spotykanych samochodów o różnym rozstawie kół na osiach). Nie jest też wskazane używanie różnych rodzajów felg na poszczególnych osiach, o kołach jednej osi nie wspomnę. Niezależnie od rodzaju felgi istotnym jest też odpowiednie dobranie opony, głównie mowa o jej szerokości w stosunku do szerokości felgi. Należy też pamiętać, iż każda felga ma ograniczoną nośność, której nie należy przekraczać dla swego bezpieczeństwa. O każdą felgę warto dbać, w moich stronach piaskowanie i piecowe malowanie felgi to koszt około 60-70 zł za szt., wydaje się niemało, ale za najtańszą markową felgę przyjdzie nam zapłacić wiele więcej. Należy też pamiętać, że tańsze felgi z Dalekiego Wschodu mają z reguły niską cenę adekwatną do jakości….

50-letnia felga 4×4 wraz z oponą diagonalna

Oznaczenie felgi w Hyundai’u Santa Fe

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *