Przebiegi używanych aut


Rozpoczynając poszukiwania używanego auta do zakupu w pierwszej kolejności ograniczamy się kwotą, którą możemy przeznaczyć na auto, w drugiej określamy rocznik wymarzonego auta i następnie analizujemy przebiegi aut w ofertach. Często wysoki przebieg budzi nasz niepokój, zbyt niski powoduje podejrzenia manipulacji przy drogomierzu. Jak to w końcu jest z tymi przebiegami, wierzyć, nie wierzyć?

 

Średni przebieg

 

Średni przebieg używanych aut oferowanych na sprzedaż w Polsce zawiera się w przedziale 200 – 300 tys. km , dotyczy to około 1/3 pojazdów oferowanych w 2022 roku w ogłoszeniach motoryzacyjnych. Jest to wynik podobny do ubiegłych latach, dla porównania, w 2019 roku było to 32 %, w 2020 roku- 29 % a w 2021 – 28 % Należy odnotować, że powszechnie oferowane są również pojazdy, w których licznik wskazuje 150 – 200 tys. km, które w 2022 roku stanowią około 27 % rynku. Według raportu Rankomatu osoby poszukujące ubezpieczenie najczęściej podają przebieg auta w przedziale  od 151 tys. do 250 tys. km i stanowią 42,3% ogółu, procentowy udział poszczególnych przedziałów przebiegu przedstawia wyk. nr 1.

Średni przebieg auta w Polsce wynosi 190 tys. km (dane na podstawie deklaracji użytkowników rankomat.pl). Najwyższym przebiegiem charakteryzują się pojazdy jeżdżące po województwie warmińsko-mazurskim, ich średni przebieg to 210 tys. km.  Najmniejszy przebieg mają auta będące w posiadaniu kierowców z woj. małopolskiego (177 tys. km). Przeciętne przebiegi aut w województwach przedstawia zdjęcie.

Przebieg roczny

Przeciętny przebieg roczny auta w naszym kraju to 8607 km. Statystyki wykazują, że pod względem średniego rocznego przebiegu polscy kierowcy  ustępują tym z krajów zachodnich (Austria – 13 699 km, Niemcy – 13 602 km, Holandia – 12 849 km), a także są znacznie poniżej średniej unijnej wynoszącej 11 313 km.  Biorąc jednak pod uwagę ilość „martwych dusz” wśród aut, można urealnić średni przebieg auta w Polsce do około 9500 km. W latach 2000-2020 w całej UE średni roczny przebieg zmniejszył się o prawie 13%, spadając z 12 997 km do 11 313 km. Największe spadki o nawet 20% zanotowano w tym czasie w Finlandii, Grecji, Portugalii i we Włoszech. Nieco mniejsze różnice, ale wciąż z wyraźną tendencją spadkową wystąpiły w Holandii, Francji, Hiszpanii czy Niemczech. Dla odmiany Polska i Chorwacja zanotowały na przestrzeni 20 lat wzrost średniego przebiegu – w Polsce o 14% – z 7577 km w 2000 roku do 8607 km w 2020 roku. Oprócz większej dostępności aut wpływ na wzrost rocznego przebiegu ma fakt, że Polska jest jednym z europejskich liderów w zmniejszaniu się udziału komunikacji publicznej w ogólnym transporcie osób… W 2000 roku transport publiczny generował ponad 40% całego ruchu pasażerskiego w Polsce, natomiast na początku  2020 roku ten udział spadł do zaledwie 20,4%,. Rola transportu publicznego spada, w jego miejsce pojawia się coraz więcej łatwo dostępnych (często starych) samochodów osobowych, a to w konsekwencji prowadzi również do stopniowego wzrostu ich średniego rocznego przebiegu.

 

Weryfikacja przebiegu

Auto zarejestrowane w Polsce możemy sprawdzić na stronie „Historia Pojazdu”, jest to usługa realizowana przez Ministerstwo Cyfryzacji dla wszystkich, którzy planują zakup używanego samochodu, motocyklu lub innego pojazdu zarejestrowanego w Polsce. Dane otrzymywane dzięki tej usłudze, mogą pomóc w  ocenie stanu technicznego pojazdu oraz potwierdzeniu wiarygodności oferty sprzedawcy. Informacje o pojeździe otrzymuje się całkowicie bezpłatnie. Sprawdzimy tu odczyt drogomierza zarejestrowany podczas badań technicznych, należy pamiętać, że w Centralnej Ewidencji Pojazdów gromadzi się informacje o  odczycie drogomierza począwszy od 2014 roku. Auta zagraniczne możemy sprawdzić za pomocą bezpłatnej e-usługi Historia Pojazdu, lecz uzyskamy tu kilka podstawowych faktów bez wielu istotnych szczegółów, jeżeli dysponujemy wyłącznie numerem VIN auta zagranicznego, to możemy skorzystać z oferty komercyjnych dostawców informacji o historii pojazdów (koszt raportu od 40-50 zł). Do najpopularniejszych firm należą:

  • – to jedna z największych baz gromadzących dane o używanych pojazdach. Aby zapewnić użytkownikom dostęp do aktualnych informacji, autoDNA współpracuje z wieloma firmami specjalizującymi się w weryfikacji aut używanych.
  • pl. – za jej pośrednictwem oprócz aut z Niemiec można sprawdzić używane samochody m.in. z Holandii czy Belgii. Na stronie serwisu można też znaleźć wskazówki dotyczące tego, jak czytać raporty.

Podsumowanie

Stosunkowo wysokie przeciętne przebiegi aut w Polsce wynika m.in. z faktu, że pojazdy na naszych drogach mają średnio ponad 14 lat natomiast w Niemczech czy Francji są to najczęściej 10-letnie auta. Należy zwrócić uwagę na to, że od czasu gromadzenie danych (2014 r.) w CEPiK’u znacząco wzrósł podawany przez sprzedających przebieg aut, szczególnie aut z przedziału 10-14 lat. Dziesięć lat temu najczęściej podawanym przebiegiem było 180-200 tys km, obecnie auta w tym samym wieku mają podany przebieg 220-270 tys km. Kwestia „kręconych” liczników staje się w Polsce coraz rzadsza, jednak nadal zdarzają się próby cofanie liczników sprowadzonych aut przed rejestracją w Polsce. Dlatego warto przed zakupem auta przed wyciągnięciem gotówki sprawdzić VIN nawet w płatnym serwisie, kilkadziesiąt złotych nie stanowi fortuny przy aucie za 30-40 i więcej tys. zł. Miłym dodatkiem do kupowanego auta zza granicy będzie komplet dokumentów potwierdzających przebieg, wykonanie przeglądów, faktury za naprawy itp. Należy też mieć świadomość, że większość z nas przywiązuje ogromną wagę do kwestii przebiegu, utożsamiając ten parametr ze stopniem wyeksploatowania i stanem technicznym pojazdu. Nie zawsze jest to słuszne podejście, znacznie ważniejszy od wskazań licznika jest bowiem sposób eksploatacji i faktyczny stan auta, a o tym powie nam uczciwie wykonany przegląd auta w stacji diagnostycznej. Właściwie użytkowany i serwisowany pojazd z przebiegiem 300 tys. km. może być znacznie lepszą ofertą niż zaniedbany egzemplarz, który przejechał połowę zaledwie tego dystansu. Pamiętajmy też, że zdarzają się auta z małym przebiegiem wręcz nie pasującym do rocznika, sam miałem szczęście sprowadzić w ubiegłym roku auto 4×4 z 2006 roku z oryginalnym przebiegiem 137 tys km, niestety coraz rzadziej tak bywa.

 

Pozdrawiam terenowo

Seba 4×4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *