Tata Xenon, hinduska alternatywa.


Trochę historii.

Tata Xenon – samochód osobowy typu pick-up koncernu Tata Motors zadebiutował na Bologna Auto Show 2006. Jego produkcję rozpoczęto się w 2007 roku w Indyjskim Pune. Model zastąpił TL, który produkowany był przez 20 lat. Oferowany był w wielu krajach pod wieloma nazwami, w Tajlandii Xenon oferowany jest pod nazwą Tata-Thonburi JV, w Argentynie – jako Tata-Fiat JV, zaś w innych krajach Ameryki Południowej – jako Tata Pick-Up.. W 2008 roku firma Marubeni Motors rozpoczęła eksport Xenona do Polski. Oferowano go przez kilka lat z napędem na przednią oś lub z napędem 4WD.

            Nadwozie i wnętrze auta.

Z zewnątrz auto prezentuje się całkiem ładnie. Duże, przednie reflektory, prosty, ale efektowny grill, masywna sylwetka z napompowanymi nadkolami.. W linii bocznej uwagę zwraca ciekawie wyprofilowana kabina i pnąca się w górę ku tyłowi linia okien (wersja Double Cab), tylna część  ładunkowa jest idealnie wkomponowana w całość, nie czyniąc wrażenia, jakby ktoś dołożył ją na siłę.

Uroda zewnętrzna to zdecydowanie plus tego samochodu, w środku jest już nieco gorzej… Wnętrze jest trochę jakby z poprzedniej epoki – surowe i pozbawione wszelkich zbędnych elementów choć w zasadzie funkcjonalne. Deska rozdzielcza została wykonana z twardych, ale nie najgorzej spasowanych plastików. Wyróżniają się w niej całkiem ładne i czytelne zegary usytuowane w wysoko umieszczonej konsoli. Miejsca w wnętrzu jest wystarczająco tak przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie.

W dłuższej trasie mogą nam jednak dokuczać średnio wygodne fotele i hałas docierający przy wyższych obrotach z komory silnika. Duże koło kierownicy regulowane jest w jednej płaszczyźnie (pochylenie), w wyposażeniu standardowym otrzymamy m.in. klimatyzację, elektrycznie otwierane szyby i felgi aluminiowe. Na „pakę” o długości 1,43 m i szerokości 1,86 m, można zapakować ładunek o masie do 1 tony, dodatkowo Xenon może jeszcze pociągnąć za sobą dwutonową przyczepę.

Należy też przyznać, że widoczność zza kierownicy jest dobra a  manewrowaniu pomagają spore lusterka boczne. Bezwypadkowe auta w połączeniu z dobrą bieżącą konserwacją nie wykazują nadmiernych ognisk korozji. Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta :

Wymiary/dane techniczne
długość [mm] 5125
wysokość [mm] 1765
szerokość [mm] 1860
rozstaw osi [mm] 3150
prześwit 200
liczba miejsc 5
wymiary skrzyni ładunkowej [mm] dł. 1429 mm szer. 1860 mm
Kąt natarcia/zejścia/rampowy [°] 24/21/15

 

Silniki i przeniesienie napędu.

W kwestii silników nie mamy wyboru… Auto wyposażone jest w silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail z turbodoładowaniem i chłodnicą międzystopniową  bazujący na silniku rodem z koncernu PSA. Zastosowany silnik zapewnia, ważącemu prawie dwie tony autu dobre przyśpieszenie, jednak fizycznie przyrost momentu obrotowego odczuwamy dopiero po przekroczeniu 2000 obr./min. Xenon jest stosunkowo ekonomiczny, przy spokojnej jeździe możemy zejść nawet do 7 l ON/ 100 km, średnio spala 8-9 l ON na 100 km. Nie można mieć większych zastrzeżeń do działania pięciobiegowej przekładni, biegi wchodzą precyzyjnie i z umiarkowanym oporem. Nie znajdziemy tu automatycznej skrzyni biegów. Podstawowe modele Xenona mają napęd na tylną oś.  W wersji 4×4 istnieje możliwość przełączania napędu pokrętłem na desce rozdzielczej. Standardowo napęd  tylko na tylną oś, to położenie 2H,na obie osie – 4H, a w trudnym terenie najlepiej skorzystać z opcji 4L i użytecznego reduktora, który w trybie 4H ma przełożenie 2,48. Auto oczywiście napęd 4×4 realizuje na „sztywno”, nie znajdziemy tu międzyosiowego mechanizmu różnicowego, jest to w sumie standardem wśród pickup’ów, za to w tylnym moście jest montowana blokada LSD.

W tabeli przedstawione parametry stosowanych silników:

 

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm]/przy obr/min prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silnik diesla 2,2 DICOR 140/4000 320/1700 160 14,0

 

Zawieszenie, hamulce

Przednie zawieszenie wykorzystuje podwójne wahacze i drążki skrętne, tylne to klasyczny sztywny most z progresywnymi resorami piórowymi. Dzięki takiej konstrukcji samochód jest w stanie przewieźć spory ładunek. W wersji 2-drzwiowej ładowność przekracza 1000 kg, a w odmianie 4-drzwiowej wynosi niewiele mniej niż tonę. Efektem ubocznym sztywnego tylnego zawieszenia jest niski komfort jazdy nieobciążonym autem (podskakujący na nierównościach drogi tył). . Charakterystyka zawieszenie powoduje, że przy większych prędkościach Xenon on dużej koncentracji kierowcy przy jeździe w zakrętach, dodatkowo efekt ten potęguje dość mocne wspomaganie kierownicy, które nie pomaga w „wyczuciu” auta. Nie są to wady Xenona, a raczej typowa specyfika użytkowych pikapów.Za efektywność hamowania odpowiadają hamulce tarczowe na przedniej osi i bębnowe na tylnej osi, o dziwo trudno znaleźć tu ABS… Hamulce są sprawne, ceny klocków czy szczęk na szczęście nie porażają.

Wady i zalety.

Zalety:

+ zgrabne nadwozie,

+ umiarkowane zużycie paliwa

+ spora ładowność,

+ niska cena zakupu.

Wady:

– średnie wygłuszenie,

– utrudniony dostęp do części,

– niska renoma marki,

– duży spadek ceny,

– występujące na rynku egzemplarze powypadkowe.

 

Podsumowanie

Trudno odnieść się do auta, które występowało zaledwie kilka lat na naszym rynku, nie mniej jednak zdarzają się oferty sprzedaży. Na rynku niemieckim cena waha się od 3 do 6 tys. euro (rocznik ’10-’11), co czyni go tańszym od np. Nissana Navary o około 2 tys. euro, jednak nie niweluje to różnicy w renomie producenta. W sieci znajdziemy opinie od skrajnie negatywnych po pozytywne. Możliwe jest wyszukanie zadbanego egzemplarza za niewysoką cenę, jednak potencjalne problemy z poszukiwaniem części skutecznie zrażają nabywców. Dobrze serwisowany egzemplarz wbrew pozorom nie przysporzy wielu problemów, jednak mała podaż nie ułatwia zakupu. Xenon nie podbił europejskiego rynku, jest to wynik nie najlepszej polityki cenowej w momencie wprowadzenia auta na nasz rynek, kolokwialnie mówiąc wersje 4×4 były za drogie z odniesieniu do renomowanych rywali. Z drugiej strony kilkanaście lat temu nieufnie patrzyliśmy na auta koreańskie, które dziś widzimy na każdym kroku…. Pewnie przyjdzie jeszcze czas i na auto rodem z Indii J

 

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *