Wideorejestrator, jaki kupić?


W poprzednim artykule wyjaśniłem kwestie prawne dotyczące użytkowania widorejestratora, dziś przybliżę jego podstawowe parametry, które warto wziąć pod uwagę przy zakupie. W oparciu o nie łatwiej będzie przygotować się Wam do potencjalnego zakupu określając wymagane parametry.

 

Należy pamiętać, że wideorejestratory samochodowe dostępne na rynku występują w wielu odmiennych wersjach. Nie każdy z nich okaże się przydatny do nagrywania szczegółów istotnych w sytuacjach kryzysowych. Niektóre z dostępnych kamer nadają się tylko do celów „rekreacyjnych”. Poniżej przedstawiam kilka parametrów istotnych dla późniejszego użytkowania.

 

 

Układ optyczny

Na optykę kamery składa się obiektyw i sensor obrazu (tzw. matryca), czyli układ elektroniczny przetwarzający obraz rzeczywisty na postać cyfrową. Prym wiedzie tu marka Sony, jednak pozytywnie oceniane są również OmniVision czy Aptina. Z rezerwą należy podchodzić do urządzeń, gdzie producent nie podaje marki optyki.

Rozdzielczość

Rozdzielczość, parametr określający liczbę pikseli obrazu wyświetlanych na ekranie w bieżącym trybie pracy wyświetlacza, którego obraz budowany jest z pikseli. Rozdzielczość wyraża się w postaci liczby pikseli w poziomie i w pionie. W uproszczeniu: im wyższa rozdzielczość – tym większa jakość obrazu. Najbardziej powszechną rozdzielczością stosowaną w kamerach samochodowych jest Full HD, czyli 1920×1080 pikseli, która wystarczy do odczytania tablic rejestracyjnych nagranego pojazdu. Przyjmuje się, że obecnie minimalna rozdzielczość nagrywanego obrazu powinna wynosić 720p, czyli 1280×720 (HD).

Ilość klatek na sekundę

Potocznie nazywamy to klatkażem, jest to liczba kadrów wyświetlanych w ciągu sekundy, czyli częstotliwość z jaką statyczne obrazy pojawiają się na ekranie. Wzrost tej wartości gwarantuje płynność wyświetlania ruchomych obrazów. Mała liczba klatek wyświetlanych w ciągu sekundy powoduje u widza wrażenie „klatkowania” (pokazu slajdów), natomiast wysoka zwiększa płynność wyświetlania. Dzięki przenikaniu się kolejnych klatek nagranego filmu takie wrażenie ma miejsce już przy około 15 klatkach na sekundę. Wymagane minimum to klatkaż na poziomie 25-30fps, niemniej niektóre rejestratory oferują klatkaż 60fps.

Zapisywanie

Większość rejestratorów nagrywa w pętli – starsze filmy są z automatu nadpisywane nowymi. Takie rozwiązanie ma swoje zalety, ale i wady, gdyż każde zdarzenie zostanie zapisane na karcie pamięci. Wadą jest konieczność zablokowania do kasacji ważnego dla nas nagrania, w przeciwnym wypadku możemy przez nieuwagę stracić ważne pliki. W specyfikacji kamer samochodowych podawany jest czas, po jakim może być podzielony plik, np. zapis 2/5/15 oznacza, że możemy ustawić podział filmów co dwie, pięć lub 15 minut. Część rejestratorów ma uruchamianie blokowania kasacji poleceniem głosowym, inne wymagają ręcznego zablokowania ważnego dla nas pliku. Należy zwrócić uwagę na to, czy urządzenie obsługuje zewnętrzne karty SD o większej pojemności lub też jak dużą posiada pamięcią wewnętrzną. Karty o pojemności 16, 32, 64, 128 GB i większe pozwolą również na magazynowanie nagrań w wysokiej rozdzielczości, przy czym niezbędne minimum to 64 GB, która gwarantuje nam nagranie około 4 godzin filmów w jakości FULL HD.

Kąt nagrywania

Kamery samochodowe mają zalecany jak najszerszy kąt widzenia, by na nagraniu widoczne były oba pasy jezdni. Większość rejestratorów jazdy ma kąt widzenia równy 120-160° , jednak można również spotkać urządzenia oferujące nawet 180°. Im kąt widzenia jest szerszy, tym większy kadr zostanie uchwycony przez kamerę, optymalny wybór to około 140°.

Wyświetlacz

Zazwyczaj na rynku oferowane śa urządzenia wyposażone w wyświetlacz o przekątnej 2-3 cale, jest to wystarczająca wielkość wspomagająca wprowadzanie zmian ustawień kamery samochodowej. Wartość ta jest ważna w momencie spełniania również funkcji nawigacji.

Nagrywanie nocne

W przypadku pokonywania tras nocą, warto zakupić kamerę samochodową odporną na światło latarni lub świateł samochodów, a także wyposażoną w diody podczerwieni (IR). Należy pamiętać, że sam fakt posiadania diod IR nie gwarantuje dobrej jakości nagrania, potrzebna jest także duża rozdzielczość i klatkaż. Warto przed zakupem sprawdzić kilka testów urządzeń i poczytać opinie o danym urządzeniu.

Czujnik ruchu

Dzięki niemu rejestrator jazdy uruchamia się w momencie ruszenia auta, dodatkowo włącza się również w momencie, gdy auto zostanie uderzone podczas postoju.

Moduł GPS

Kamery samochodowe posiadające moduł GPS umożliwiają zapis przejechanej trasy i aktualnej prędkości. Niektóre urządzenia oferowane są jako pełnoprawne nawigacje, dzięki temu zyskujemy sprzęt 2w1 – nawigacja z rejestratorem to sprzęt, który wspomoże nas się na długich trasach nie powodując konieczności montowania dodatkowego urządzenia.

Dźwięk

Nagrywanie filmu z dźwiękiem nie jest standardowym wyposażeniem kamer samochodowych, zwłaszcza tych tańszych. Warto posiadać zapis ścieżki audio, co pozwoli na dodawanie własnych komentarzy podczas jazdy samochodem lub lepszą analizę sytuacji podczas kolizji.

Zasilanie

Każdy rejestrator jazdy jest zasilany za pomocą zasilacza i kabla. Przeważnie występuje zasilacz do standardowego gniazda zapalniczki 12-24V. Najtańsze rejestratory nie posiadają akumulatorka, większość posiada wbudowane baterie Li-Ion, służą wyłącznie chwilowemu podtrzymaniu zasilania po odłączeniu zasilacza głównego. Z czasem ulegają naturalnemu zużyciu, a sprzyjają temu zmienne warunki atmosferyczne (np. silne upały czy mróz). Lepszym wyborem wydają się rejestratory wyposażone w kondensatory, któresą trwalsze i bardziej odporne na czynniki atmosferyczne w porównaniu do typowych baterii Li-Ion, a jednocześnie pełną tę samą funkcję – czyli podtrzymują chwilowo zasilanie kamery po odłączeniu zasilacza głównego. W wypadku używania kilku urządzeń podłączonych do gniazda zapalniczki warto wyposażyć się w stosowny rozdzielacz, na szczęście nowsze auta posiadają kilka gniazdek.

Złącza

Rejestratory samochodowe bywają wyposażone w następujące złącza: USB (ułatwia podpięcie komputera), HDMI ( połączenie rejestratora z telewizorem), gniazdo zasilania, a także slot na kartę pamięci.

Montaż

Zazwyczaj kamera samochodowa instalowana jest na przedniej szybie lub na desce rozdzielczej, za pomocą specjalnego uchwytu  z przyssawką, to najpopularniejszy sposób mocowania kamer samochodowych. Zaletą jest prostota montażu i demontażu takiego uchwytu, minusem jest mniejsza stabilność mocowania i ograniczona trwałość tworzywa, z którego wykonana jest przyssawka. Z czasem traci ono swoje właściwości i należy skorzystać z dwustronnej taśmy klejącej. Planując sposób mocowania warto zwrócić uwagę na dyskrecję montażu rejestratora. Klasyczne mocowania z przyssawką powoduje, że urządzenie  istotnie  od szyby pojazdu i zasłania częściowo widok kierowcy i/lub pasażera, dodatkowo czasami element mocujący przesłania część pola nagrywania. Mniejsze kamerki zamocujemy w górnej części szyby za lusterkiem, możemy rozważyć zakup rejestratora zakładanego na lusterko wsteczne (wyposażone są w lusterko).

standardowe mocowanie na przyssawkę nad kokpitem

mniejszy wideorejestrator mocowany przy lusterku wstecznym

Kamera cofania

Na rynku oferowane są kamery cofania sprzedawane w zestawie razem z rejestratorami. Po odpowiednim zamontowaniu uzyskujemy nagrania z obu kamer, co bywa istotne w wypadku kolizji drogowej, Dodatkowo często mamy możliwość korzystania z obracu przy wykonywaniu manewru cofania. Minusem jest utrudniony montaż, warto zlecić go profesjonalnemu zakładowi.

wideorejestrator nakładany na lusterko wsteczne z kamerą cofania

Co za ile

– do 100 zł: oferowane są modele, które oferują rozdzielczość zarówno HD, jak i Full HD oraz przekątną ekranu od 1,5” do 3”. Kąt widzenia w , nawet do 140°, zazwyczaj brak nagrywania nocnego.

– 101-500 zł: wybór jest bardzo duży i zróżnicowany, standardem jest rozdzielczość Full HD i przekątna obrazu od 2”. Kąt widzenia do 170°. Odbiornik GPS, możliwość wykonywania zdjęć, nagrywanie dźwięku, dostępne urządzenia typu combo.

– pow. 500 zł: znajdziemy wszystko, czego można oczekiwać od tego typu urządzenia. Wysoka rozdzielczość (także 4K), szeroki kąt widzenia, możliwość robienia zdjęć i nagrywania dźwięku, to standard. Często wyposażone w kamerą tylną.

 

Podsumowanie

Jak zawsze dużo zależy od zasobności portfela, jednak w miarę markowy sprzęt oparty o dobrą optykę i posiadający satysfakcjonujące nas parametry kupimy już za około 300 zł. Ja osobiście użytkuję w swoich autach wideorejestrator z nawigacją GPS marki Navitel RE900 Full HD i z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że jest urządzenie oferujące sporo za rozsądną cenę. Brakuje diod IR, nawigacja gubi się na nowo oddanych do ruchu trasach (stan map na dzień IX 2019), jednak plusy przeważają. Po analizie w/w parametrów Czytelnicy będą mogli dokonać wyboru.

 

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *