Honda Pilot, japońska technika w amerykańskiej odsłonie ?


Honda Pilot wyglądająca niczym przerośnięta Honda CRV nie jest autem zbyt popularnym w naszych lasach. Mam jednak przyjemność spotykać takie auto na co dzień w pracy i z przyjemnością ją opiszę.

Trochę historii i danych technicznych.

            Honda Pilot jest średniej wielkości autem typu SUV. Mówiąc „średniej wielkości” mam na myśli amerykańskie standardy. Produkcję rozpoczęto w 2002 r. w Kanadzie (Ontario). W 2006 r. auto otrzymało nowy przód i częściowo przeprojektowano wnętrze. W 2007 r. przeniesiono produkcję do USA (Alabama), dwa lata później powstała druga generacja auta. Honda Pilot powstała dla potrzeb rynku amerykańskiego oferując trzeci rząd siedzeń, który po rozłożeniu oferuje trzy dodatkowe miejsca. Tradycyjnie dla rynku amerykańskiego Honda Pilot posiada długą listę wyposażenia gwarantującego bezpieczeństwo i wygodę pasażerów:

– 4-koła ABS
– Podwójne przednie poduszki powietrzne boczne montowane
– Kotwy fotelików dziecięcych
– System alarmowy
– Wspomaganie do hamowania awaryjnego
– Wentylowane tarczowe przód / stałe tylne hamulce tarczowe
– Zamki bezpieczeństwa dla dzieci w tylnych drzwiach
– Immobilizer silnika
– Automatyczny wyłącznik z opóźnieniem do wyłączania reflektorów
– 2 przednie zagłówki
– 3 tylne zagłówki
– Poduszka powietrzna pasażera z sensorem dezaktywacji
– Tylny centralny 3-punktowy pas bezpieczeństwa
– Przednie i tylne napinacze na pasy bezpieczeństwa
– Kontrola stabilności
– Kontrola trakcji
– Elektroniczny korektor siły hamowania
– Przednie zagłówki z regulacją wysokości
– Tylne zagłówki z regulacją wysokości
– Monitorowanie ciśnienia w oponach

– Tempomat
– Siatka Cargo
– Przednia konsola ze schowkiem
– Przednie, tylnie i w 3 rzędzie miejsca na kubki
– Przednie i tylne kieszenie w drzwiach
– Wisząca konsola ze schowkiem
– Schowki w oparciach przednich foteli
– Proporcjonalne do prędkości wspomaganie kierownicy
– Uniwersalny nadajnik (dla bramy garażowej, systemu bezpieczeństwa, itp.)
– Przednie 12V, tylnie 12V i 12V w bagażniku gniazdka elektryczne (s)
– Regulowana kierownica
– Przyciski Audio i Sterowania prędkością na kierownicy

Ze względu na ilość elementów wyposażenia pozwoliłem sobie przytoczyć je wszystkie.

Do napędu zastosowano tylko jeden silnik benzynowy wytwarzany w dwóch wersjach nieznacznie się od siebie różniących mocą. Poniższa tabela przedstawia dane techniczne wspomnianych silników:

 

 

rodzaj zasilania pojemność moc [KM] / przy obr/min mom. obr. [Nm]/przy obr/min prędkość [km/h] 0-100km/h [s]
silnik benzynowy 3,5 V6 243 / 5500 328/4500 175 8,2
3,5 V6 258/5600 339/4500 177 8,0

 

Nadwozie.

            Honda Pilot przypomina z zewnątrz swą starszą i mniejszą Hondę CRV. Lekko kanciaste nadwozie skutecznie ukrywa swe rozmiary, wbrew pozorom Honda Pilot porównywalna jest wielkością z Fordem Exprolerem i Chevroletem Trailblazerem…… O wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów dba specjalnie zaprojektowana zaawansowana struktura nadwozia Hondy ACE® oraz wiele elementów wykonanych z wysoce wytrzymałej stali. Efektem tych rozwiązań są odpowiednio absorbujące energię strefy zgniotu. Zgodnie z amerykańskim trendem auto ma wiele uchwytów na kubki (do 9-ciu), drzwi posiadają pojemne kieszenie, siatki na przednich fotelach, dodatkowo mamy wygodne podłokietniki. Środkowy rząd siedzeń oferuje sporo miejsca zarówno na nogi jak i nad głową. Pasażerowie tylnych siedzeń dysponują własną regulacją ogrzewania i nawiewów. Widoczność z wnętrza auta jest wystarczająca. Tabela przedstawia poszczególne wymiary auta:

 

długość [mm] 4775
wysokość [mm] 1964
szerokość [mm] 1793
rozstaw osi [mm] 2700
liczba miejsc 5 do 8
objętość bagażnika [l] 456

 

Wnętrze auta.

Obszerne wnętrz Hondy Pilot oferuje możliwość przewożenia do 8 pasażerów w wypadku rozłożenia siedzeń trzeciego rzędu. Pasażerowie trzeciego rzędu ze względu na ograniczoną ilość miejsca na nogi nie będą przepadać za długimi podróżami. Dzięki składaniu siedzeń na płasko w podłodze przestrzeń bagażowa nie ulega radykalnemu zmniejszeniu po ich złożeniu. Wnętrze Hondy w przeciwieństwie do amerykańskiej konkurencji nie sprawia wrażenia taniego mimo pojawiającego się na desce rozdzielczej plastiku. Funkcjonalność i ergonomiczność wnętrza pozostaje na japońskim poziomie. Pokrętła, przełączniki, wskaźniki są czytelne i możemy nimi precyzyjnie operować. Zgodnie z amerykańskim trendem auto ma wiele uchwytów na kubki (do 9-ciu), drzwi posiadają pojemne kieszenie, siatki na przednich fotelach, dodatkowo mamy wygodne podłokietniki. Środkowy rząd siedzeń oferuje sporo miejsca zarówno na nogi jak i nad głową. Pasażerowie tylnych siedzeń dysponują własną regulacją ogrzewania i nawiewów. Widoczność z wnętrza auta jest wystarczająca.

Silniki i przeniesienie napędu.

Oferowany jest tylko jeden silnik w zależności od modelu osiągający 243 lub 258 KM. Jest to nowoczesny silnik V6 zbudowany ze stopów aluminium oraz wyposażony w 24 zawory. Wielopunktowy elektroniczny wtrysk paliwa dopełnia wizerunku mechanicznego. Tradycyjnie dla Hondy silnik lubi wysokie obroty i w połączenie z sprawną 5-cio biegową automatyczną skrzynią biegów katapultuje auto do prędkości 100 km/godz w około 8 sekund. Niestety, masa auta zbliżona do 2 ton i mocny silnik o dość dużej jak na nasze warunki pojemności lubi zużyć trochę paliwa, które w warunkach szosowych waha się od 9 do 14 l benzyny na 100 km. Montaż instalacji gazowej daje wymierne oszczędności, spalanie z reguły wynosi maksymalnie 16 l LPG/100 km. Honda Pilot dysponuje napędem 4×4. Stale napędzane są przednie koła, dołączanie tylnej osi odbywa się automatycznie w przypadku wykrycia poślizgu przednich kół. System ten o nazwie VTM 4 wykorzystujący sprzęgło elektromagnetyczne jest bardzo pomocny przy przyśpieszaniu i oczywiście w warunkach terenowych. Na desce rozdzielczej mamy umieszczony przełącznik blokujący na stałe napęd 4×4. Ze względów bezpieczeństwa i w trosce o trwałość napędu, system ten automatycznie rozłącza napęd 4×4 po przekroczeniu prędkości 30 km/godz.

Zawieszenie.

            Honda Pilot posiada niezależne zawieszenie, w przednim zawieszeniu Hondy Pilot zastosowano sprawdzone kolumny MacPhersona, natomiast w tylnym zawieszeniu zastosowanie systemu wielowahaczowego umożliwiło poprowadzenie płaskiej i równej podłogi w tylnej części nadwozia, co korzystnie wpływa na kształt bagażnika i płaski przebieg podłogi. Duży rozstaw osi i kół sprzyja komfortowi podróżowania negatywnie wpływając na zwrotność. Trwałość elementów zawieszenia jest satysfakcjonujaca nawet w polskich realiach… 😉

 

Hamulce.

W hamowaniu pomagają zamontowane we wszystkich kołach tarcze hamulcowe wyposażone w ABS. System jest sprawny, należy jednak pamiętać, że agresywna lub terenowa eksploatacja w połączeniu z stosunkowo wysoką masą auta potrafi znacznie skrócić żywotność zarówno klocków hamulcowych jak i tarcz.

Wady i zalety.

Zalety:

  • Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów.
  • Nowoczesny i trwały silnik.
  • Bogate wyposażenie.
  • Komfort jazdy.

Wady:

  • Średnia ekonomiczność w polskich realiach.
  • Zwrotność.
  • Dostępność części i ich cena w serwisie.

 

Opinie użytkowników.

Rafał: swą Hondę Pilot z 2003 r. zakupiłem w 2009 r. temu z przebiegiem 50 tys. mil (około 80,5 tys. km). Dotychczas przejechałem blisko 90 tys. mi. (około 150 tys. km). Bezpośrednio po sprowadzeniu auta z USA zamontowałem sekwencyjną instalację LPG. Honda spalanie przeciętnie 16 l LPG/100 km w cyklu mieszanym (praca w lesie i jazda po asfalcie), a benzyny w granicach 13 l/100 km. Auto wymagało dotychczas głównie obsługi bieżącej (wymian olejów, filtrów, klocków hamulcowych), z awarii – auto prawdopodobnie przypłynęło z uszkodzonym tylnym dyferencjałem. Koszt naprawy nie był zbyt wysoki dzięki  kontaktom w USA. Na szczęście w czasie oczekiwania na część auto bez problemu jeździło na przednim napędzie. Większość potrzebnych części załatwiam bezpośrednio z USA, dzięki temu obniża się znacząco koszt użytkowania auta. Auto jest naprawdę wygodne i dynamiczne. W lesie trochę przeszkadzają jej gabaryty i z tego powodu utrudniona manewrowość. Właściwości trakcyjne średnie ze względu na masę i ograniczony prześwit. W cięższych warunkach terenowych pomaga możliwość zblokowania napędu 4×4. W ostatnim czasie kres żywota osiągnęły amortyzatory i łączniki stabilizatorów.

Podsumowując: Duże auto o wysokiej bezawaryjności szczególnie przydatne dla większej rodziny, akceptowalne spalanie w wypadku zamontowania instalacji LPG. Napęd 4×4 pozwala nam na opuszczanie dróg asfaltowych nie czyniąc jednak z Hondy rasowej terenówki, bardziej docenimy go na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach. Trzeba trochę cierpliwości w oczekiwaniu na części, w obecnych czasach coraz więcej znajdziemy ich na polskim rynku. Spora pojemność wnętrza wynagradza nam spalanie, awaryjność wynika głównie z racji przebiegu niż wad fabrycznych.

Pozdrawiam terenowo.

Seba 4×4hon-1 hon-2 hon-3 hon-4 hon-5

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *